Κέντρο Μελέτης για Μαθητές Δημοτικού

Κέντρο Μελέτης για Μαθητές Δημοτικού

Στις τάξεις του δημοτικού υπάρχει κρυμμένο κάτι πολύ σημαντικότερο από τις ίδιες τις μαθησιακές γνώσεις: ο σωστός τρόπος μελέτης και η υπευθυνότητα που μπορεί να καλλιεργηθεί για το ίδιο το διάβασμα. Αυτός είναι άλλωστε και ο σκοπός του ίδιου του δημοτικού, οι βάσεις της εκπαίδευσης. Το περιβάλλον πάνω στο οποίο δομείται η μελέτη, όπως η οργάνωση, η συγκέντρωση, η διάθεση αλλά και παράγοντες που σχετίζονται με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του κάθε παιδιού ξεχωριστά, επηρεάζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό την ποιότητα της μελέτης του. Γι’ αυτό και πριν τις μαθησιακές γνώσεις, προηγείται η εξοικείωση με την ίδια την διαδικασία της μελέτης.

Για τους περισσότερους γονείς, η μελέτη του παιδιού τους καταντάει ένα χρονοβόρο και αναγκαίο κακό. Κουρασμένοι μετά το δικό τους απαιτητικό ωράριο μπαίνουν στη διαδικασία «να διαβάσουν» με τα παιδιά τους τα μαθήματα της επόμενης μέρας, με τρόπο τέτοιο που προκαλεί συγκρούσεις και διαταράσσει τόσο τη σχέση τους, όσο και τη διάθεση των παιδιών για το σχολείο. Παράλληλα, ο κοινός χρόνος με το παιδί δεν εμπεριέχει παιχνίδι, επικοινωνία, συζήτηση, χαρά και διασκέδαση. Το αποτέλεσμα; Ο γονείς προσδίδουν στον κοινό ελεύθερό τους χρόνο με τα παιδιά μια καταναγκαστική μαθησιακή διάσταση, τα παιδιά στερούνται τους γονείς τους από τις εκτός σχολείου υποχρεώσεις και στο τέλος των τριμήνων τα αποτελέσματα στο σχολείο δεν είναι ικανοποιητικά.

Για τους λόγους αυτούς στις σύγχρονες συνθήκες ζωής ο ρόλος και ενός κέντρου μελέτης είναι ιδιαίτερα σημαντικός. Μετά το τέλος του σχολείου και πριν τις απογευματινές ώρες που οι γονείς επιστρέφουν σπίτι, οι μαθητές του κέντρου μελέτης μας, μέσα σε ένα πρωτοποριακά εκπαιδευτικό περιβάλλον, ετοιμάζουν τα μαθήματα και τις υποχρεώσεις της επόμενης ημέρας και πάνω απ’ όλα μαθαίνουν να διαβάζουν σωστά. Έτσι, το παιδί επιστρέφει στο σπίτι του χωρίς καμία σχολική υποχρέωση, με πραγματικό ελεύθερο χρόνο για τις υπόλοιπες δραστηριότητές του, με γόνιμο και δημιουργικό χρόνο για την ίδια την οικογένεια, τους φίλους του, τα ενδιαφέροντά του.

Γιατί χρειάζεται;
–  γιατί η σημαντικότερη δουλειά του δημοτικού είναι να εντρυφήσει στα παιδιά τις χαρές της εκμάθησης, τη σπουδαιότητα της συνέπειας απέναντι στις εργασίες και τις ιδανικές συνθήκες για την μελέτη τους
–  γιατί αρκετοί μαθητές ξεκινούν το γυμνάσιο με δομικές ελλείψεις από την ύλη του δημοτικού
–  γιατί οι γονείς συνήθως έχουν μια δύσκολη καθημερινότητα (πολύωρη απασχόληση) και προκύπτουν δυσκολίες στο να βοηθήσουν σωστά τα παιδιά με τα μαθήματά τους
–  γιατί δεν υπάρχει γόνιμος κοινός χρόνος γονέων-παιδιών από τη στιγμή που ο ελεύθερος χρόνος αφιερώνεται στην προετοιμασία των μαθητών για τα μαθήματα της επόμενης ημέρας σε συνθήκες πίεσης και έντασης
–  γιατί το πολύωρο διάβασμα με συνεχείς διακοπές και αποσπάσεις δεν αποτελεί μια αποδοτική διαδικασία μελέτης (έλλειψη συγκέντρωσης-οργάνωσης). Το μοτίβο «παιδιά που κλείνονται με τις ώρες στο δωμάτιο τους να διαβάσουν» δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση σωστό διάβασμα.

Στόχοι
–  προετοιμασία ασκήσεων και μελέτη σε όλα τα σχολικά μαθήματα της επόμενης ημέρας
–  κατανόηση της διδακτέας ύλης και δημιουργία στέρεων εκπαιδευτικών βάσεων
–  καλλιέργεια αισθήματος συνέπειας και υπευθυνότητας ως προς τις ασκήσεις και τις εργασίες που ζητούνται
–  έμφαση στον παραγωγικό τρόπο διαβάσματος και οργάνωσης των μαθημάτων

Πώς πραγματοποιείται;
–  καθημερινές από 2 ή 3 ώρες ημερησίως
–  οι μαθητές φέρνουν μαζί το σχολικό ωρολόγιο πρόγραμμα και τα βιβλία-τετράδια εργασιών τους
–  στην αρχή κάθε μέρας καταγράφονται οι εργασίες και η μελέτη που θα πρέπει να ολοκληρωθεί *
–  εξατομικευμένη επεξήγηση αποριών και σημείων της ύλης που δυσκολεύουν τον μαθητή
–  έλεγχος των ασκήσεων-εργασιών κατά τη διάρκεια επίλυσης και ανάλυσή τους κατόπιν, ώστε να εξασφαλίσουμε ότι η γνώση έχει «κατακτηθεί»
–  αξιολόγηση του μαθητή από τους διδάσκοντες και ενημέρωση των γονέων για την πρόοδό του

Εκπαιδευτικοί
– 
έμπειρο διδακτικό προσωπικό (παιδαγωγοί και καθηγητές)
–  νέοι άνθρωποι με όρεξη και παιδαγωγικές ικανότητες
–  εστιάζουν στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης του μαθητή και οργανωτικών δεξιοτήτων, δεν δίνουν έτοιμες λύσεις αλλά καθοδηγούν

Χώρος
–  
σύγχρονες εγκαταστάσεις, φιλόξενες για παιδιά, με όλες τις προϋποθέσεις ασφάλειας και υγιεινής
–  διαφορετικές αίθουσες ανά ηλικιακή κατηγορία μαθητών
  χώροι που ευνοούν τη συγκέντρωση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝΩΡΑΡΙΟΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ
Πρόγραμμα 1
(Μεσημεριανό)
14:00 – 16:0010
Πρόγραμμα 2
(Απογευματινό)
14:00 – 17:00 15

* Στην περίπτωση που οι εκπαιδευτικοί μας κρίνουν ότι οι εργασίες που ζητούνται από τον δάσκαλο του σχολείου είναι σχετικά λίγες σε όγκο διαβάσματος ή ποικιλομορφίας ασκήσεων, ο μαθητής θα λάβει από εμάς επιπλέον υλικό με ασκήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας, ώστε να καλυφθεί η ύλη σωστά.